Kolmen julkisivun muraalikokonaisuus Hyvinkään Suutarinkujalla

Harppaus (2023)

Taiteilijat: Jesse Pasanen, Maikki Rantala ja Essi Ruuskanen
Tilaaja: Hyvinkään vuokra-asunnot Oy
Sijainti: Suutarinkuja 1

Hyvinkään keskustan Suutarinkujalla muraalit kertovat tarinaa kolmella seinällä

SAV Taidekollektiivi totetutti kolmen Suutarinkuja 1:n julkisivun kattavan muraalikokonaisuuden. Jenni Väisäsen tuottamassa projektissa kollektiivin jokainen taiteilija maalasi oman muraalinsa yhteisellä väripaletilla. Taideteokset keräävät yhteen erilaisia viittauksia alueen historiasta nykypäivään: Hankopaanasta, Rentton kenkätehtaasta ja lähialueen arkkitehtuurista. Murrettu väripaletti perustuu talon nykyiseen pohjaväriin ja luo yhtenäisen kokonaisuuden, jossa näkyy jokaisen taiteilijan oma kädenjälki.

Maikki Rantala

Maikki Rantalan teoksessa lounaisella julkisivulla Kipinä-talon lukiolaisia ja muita oppijoita tervehtii Hyvinkään tulevaisuutta edustava moderni seikkailijahahmo, joka rohkeasti katsoo tulevaan yhdessä robottiystäviensä kanssa.

Hahmolla on Hyvinkään Sveitsin innoittamat mielikuvitukselliset hiihto- ja seikkailuvarusteet. Kaupungin historia ja teoksen sijainti näkyvät Rantalan teoksessa viitteinä Hanko-Hyvinkää-rataan ja Rentton kenkätehtaaseen. Niistä katsojaa muistuttavat teoksessa pääosassa olevat suuret saappaat, joista yksi on muuntunut veturiksi.

Essi Ruuskanen

Essi Ruuskasen teos kaakkoisen julkisivun vasemmalla puolella juhlistaa alueeseen liittyvää suomalaisen kengänteon historiaa.

Teoksessa esiintyy erilaisia nahan parkitsemiseen käytettyjä kotimaisia kasveja, kuten kanerva, rätvänä, paju, kuusi, rohtoraunioyrtti, sianpuolukka ja tammi. Ennen teollista kengänvalmistusta kengät tehtiin usein oman talon eläinten nahasta, joten parkitseminen oli tärkeä taito ja suutarille vietiinkin usein omat nahat mukana.

Jesse Pasanen

Jesse Pasasen teos koillisella julkisivulla sekä kaakkoisen julkisivun oikealla puolella on kollaasimainen kokonaisuus lähialueen historiasta ja siihen liittyvästä tunnelmasta: ratatöistä, rautatien ja höyryvetureiden elementeistä ja vanhasta Hyvinkäästä.

Teoksen kuva-aiheet perustuvat historiallisiin kuviin eri aikakausilta. Keskeisessä roolissa on puun kannon vuosirenkaat, jotka kuvastavat sekä ajan kulua että ihmisen ympäristöä muokkaavaa toimintaa kuten rautateiden rakentamista.

Edellinen
Edellinen

Martinlaakson lukion seinämaalaukset (2024)

Seuraava
Seuraava

Ruutuaika (2023)