Luova oppimisympäristö

Yhteissuunnittelun kautta koululle on jäänyt elämään
vahva henki oppilaiden omasta taideteoksesta.

Rajatorpan koulu (2019)

Kevätlukukaudelle 2020 valmistunut uusi Rajatorpan koulu sisältää esiopetuksen ja 1.–6.-luokkien tilat. Uutta oppimiskäsitystä tukeva elämyksellinen, allianssimallilla toteutettu uudisrakennus on Vantaan ensimmäinen koulurakennus, jonka suunnittelun pohjana on kaupungin uusi opetussuunnitelma. SAV Taidekollektiivin taiteilija-suunnittelija Maikki Rantala työsti teosta 300 oppilaan kanssa yhtesissuunnittelu- ja katutaidetyöpajametodein melkein kaksi vuotta. Teos suunniteltiin yhteensopivaksi koulun kaluste- ja sisustussuunnitelman kanssa yhdessä Arkkitehdit Rudanko+Kankkunen ja Haptik-sisustusarkkitehtien kanssa. Kokonaisuuteen kuuluu myös käsinmaalattu opastusjärjestelmä.

KatutaideKOULU – purkutalon taiteesta uudiskohteen teokseen

Uusi koulu on sovitettu tontille siten, että samalta tontilta purettava koulurakennus toimi opetuskäytössä koko rakentamisen ajan. Tämä tarjosi luovat puitteet aulateoksen suunnitteluprosessina toimivalle kaksivuotiselle KatutaideKOULU-projektille. Koulun maskotti ja maalaus maskotin seikkailuista syntyivät lasten kirjoitusten ja piirrosten pohjalta. Vanhan koulun seiniä ja koulujen välistä vanerista työmaa-aita saatiin hyödyntää vapaasti osana prosessia purkutaiteen maalausalustana. Rajatorpan vuonna 2018–2020 valmistunut pedagoginen taidekokonaisuus oli suuri palapeli koulun identiteettiin, oppilaiden yhteiskunta- ja ympäristöopin taitoihin, kuvaamataitoon ja muihin pedagogisiin tavoitteisiin liittyen. Kaikki koulun oppilaat pääsivät tekemään taidetta suuressa mittakaavassa kahden lukuvuoden aikana.

Rantala vastasi taiteilijana kokonaisuuden suunnittelusta ja vetämisestä yhdessä avustavien työpajaohjaajien kanssa. Mukana KatutaideKOULU-konseptin rakentamisessa oli myös kahtena vuonna Taiteen edistämiskeskuksen lasten- ja nuortenkulttuurin läänintaiteilija. Rajatorpan projektista on koostettu myös yhteenvedon Vantaan kaupungin käyttöön ja se toimii esimerkkinä Maankäytön, rakentamisen ja ympäristön toimialan ”Lapset ja nuoret ympäristönsä rakentajina” osallisuusmalleista.

Seinämaalaus leviää ympäristöön

Rajatorpan seinämaalausta jatkettiin vielä elokuussa 2020 teoksesta ”ulos pompanneilla” eläinhahmoilla, jotka opastavat 0–2, 3–4 ja 5–6 luokkalaisia omiin oppimissoluihinsa. Reitit eivät olleet yksiselitteisiä ja niitä oli useampia jokaiseen tilaan. Opastejärjestelmä suunniteltiin yhdessä arkkitehti Mikko Kilpeläisen kanssa (Arkkitehdit Rudanko+Kankkunen). Opasteita maalatessa taiteilija sai paljon palautetta puoli vuotta käytössä olleesta koulusta. Yksityiskohtaisen runsas, mutta harmoninen teos pääaulassa on kuulemma rauhoittanut erityisesti pienempien lasten ruokailuhetkiä ja sitä on käytetty niin kuvaamataidon kuin äidinkielen opetuksen tukena. Yhteissuunnittelun kautta koululle on jäänyt elämään vahva henki oppilaiden omasta taideteoksesta.

Edellinen
Edellinen

Neoen x SAV (2020)

Seuraava
Seuraava

Olipa kerran Vantaa (2019)